Wskaźnik Optymizmu Konsumentów – listopad 2010 |
Redakcja |
niedziela, 19 grudnia 2010 16:17 |
Po miesięcznej przerwie (brak danych z IPSOS) wracamy do informacji o zmianach we Wskaźniku Optymizmu Konsumentów. Niestety wygląda na to, że w dalszym ciągu utrzymuje się tendencja spadkowa. W listopadzie Wskaźnik Optymizmu Konsumentów zanotował spadek o 1 pkt. osiągając poziom 88,2 pkt. Tak niewielka zmiana możne być interpretowana jako dalsza stabilizacja, po gwałtownym spadku nastrojów konsumenckich w sierpniu i wrześniu. Obecny wynik jest zbliżony do poziomu jaki wskaźnik osiągnął w listopadzie ubiegłego roku (obecny pomiar jest wyższy o 1,3 pkt). Wskaźnik Skłonności do Zakupów pozostaje niemal dokładnie na poziomie z ubiegłego miesiąca, osiągając 96,5 pkt. Jest to wynikiem działania dwóch, przeciwnych tendencji, których oddziaływania się znoszą. Z jednej strony mamy więcej osób które zauważyły pogorszenie własnej sytuacji materialnej (o 3 pkt. proc.). Obecnie taką ocenę sytuacji podziela 28% Polaków. Z drugiej strony za wzrostem skłonności do zakupów przemawiają lepsze oceny bieżącego okresu ze względu na dokonywanie zakupów dóbr trwałego użytku. Mianowicie w ostatnim miesiącu wyraźnie zmalał odsetek konsumentów uważających obecny okres za niekorzystny na takie zakupy. Informacje o badaniu: Wskaźnik Optymizmu Konsumentów może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 6 a 14 listopada 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1005 Polaków, którzy ukończyli 15 lat. Źródło: www.ipsos.pl Tagi: |