Wskaźnik Optymizmu Konsumentów – marzec 2010 |
Redakcja |
poniedziałek, 29 marca 2010 00:00 |
Pomimo iż spadek nie jest znaczny, dotyczy wszystkich wskaźników składowych WOK. Najsilniej spadły oczekiwania odnośnie zmiany sytuacji gospodarczej kraju i gospodarstwa domowego konsumentów w ciągu najbliższych 12 miesięcy (-4pkt.). Wyraźny spadek odnotowała także ocena klimatu gospodarczego (-3 pkt.), która wynosi obecnie 81,5 pkt. Na niższe oceny tego wskaźnika silny wpływ mają właśnie pesymistyczne oczekiwania względem przyszłości. Natomiast ocena sytuacji gospodarczej kraju w ciągu ostatniego roku zmieniła się nieznacznie (spadek tylko o 0,5 pkt. względem lutego). Wśród Polaków coraz częstsze są zwłaszcza obawy o wzrost bezrobocia - aż 43% konsumentów uważa, że wzrośnie ono na przestrzeni najbliższych 12 miesięcy (wzrost o 6% względem lutego). Jest to powrót do wartości ze stycznia tego roku. Największy wzrost obaw nastąpił w grupach o gorszej sytuacji materialnej i zawodowej - wśród osób o dochodzie na osobę w gospodarstwie domowym poniżej 50% średniej oraz wśród bezrobotnych. Gorsze oceny dotyczące sytuacji materialnej konsumentów w ich gospodarstwach domowych, zwłaszcza dotyczące przyszłości, odbiły się również na spadku skłonności do zakupów, co potwierdzają wyniki sprzedaży detalicznej w lutym (źródło: GUS). Może mieć to swoje źródło w większych obawach konsumentów o stan swoich dochodów w związku z postrzeganym ryzykiem utraty miejsc pracy. Informacje o badaniu: Wskaźnik optymizmu konsumentów WOK może przybierać wartości z przedziału od 0 do 200 punktów. Podstawą jego obliczania są odpowiedzi na pięć pytań zadawanych w sondażu Ipsos. Ostatni pomiar oparty jest na wynikach badania przeprowadzonego między 4 a 14 marca 2010 roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1009 Polaków, którzy ukończyli 15 lat. Informacje o zmianach we wskaźniku podajemy za zgodą Ipsos. Źródło: www.ipsos.pl Tagi: |