Przywództwo w Polsce – wywiad z Jackiem Santorskim - Strona 2
Redakcja   
środa, 08 czerwca 2011 20:23

J.M.: Co w takim razie określa naturalnego przywódcę?

J.S.: Widać ze ma wizję i cel, dostrzega i wyczuwa ludzi, umie się komunikować ma dużo energii i odporności na niepowodzenia. Jest w tym „prawdziwy” no i jest „sprawczy”. Ludzie czują, że są dobrym gospodarzem!

J.M.: Tacy ludzie mają pokorę i świadomość siebie. Nie mówią sobie „jestem najlepszy i nie będę słuchał nikogo”.

J.S.: I wiedzą, że należy te swoje właściwości szlifować. Każdemu może zdarzyć się wpadka. Nobody is perfect.

J.M.: W innym wywiadzie przeprowadzonym przez Marcina Wańka dla „Business Coaching” wspomniał Pan o kryzysie przywództwa w Polsce.

J.S.: Na użytek tej naszej rozmowy powiedziałbym deficyt przywództwa, deficyt dobrych wzorców.

J.M.: Kryzys wskazuje na to, że mieliśmy dobre wzorce, a teraz mamy kłopot. Czy może Pan wskazać na te wcześniejsze dobre wzorce?

J.S.: Mam poczucie, że mieliśmy przywódców, którzy mieli znamiona dobrych liderów.

J.M.: O kim konkretnie Pan mówi?

J.S.: Jak dwa przykłady: Jacek Kuroń i prof. Jerzy Buzek. Oni byli dobrymi liderami. Okazało się jednak, że w świecie mediów, populizmu i niedojrzałości wielu Polaków nie potrafili utrzymać tego przywództwa. Mieli predyspozycje do takiego naturalnego, opartego na szacunku przywództwa, ale z drugiej strony nie umieli tej władzy utrzymać, jednak jakiś deficyt w nich był. Wolałbym więc raczej mówić o deficycie przywództwa, niż o kryzysie. Razem z Robem Keisnerem ukuliśmy sobie taką metaforę, że Polska w sensie społecznym i organizacyjno-biznesowym jest jeszcze takim nastolatkiem. Takim jeszcze nieopierzonym, który mota się po skrajnościach. Polska jest dopiero na początku kształtowania zachowań dojrzałych.

J.M.: Czyli jeszcze działamy zbyt emocjonalnie?

J.S.: Tak. Jak nastolatek, który pierwszą porażkę traktuje jak wielką klęskę, a pierwszy sukces lub pierwszą randkę, jak "kosmiczną" zmianę w życiu. Doszliśmy do wniosku, iż jesteśmy wszyscy i jako liderzy, i jako partnerzy trochę jeszcze nieporadni i w sumie mamy do tego prawo.

J.M.: Pojawiły się jednak w Polsce takie inicjatywy jak studia podyplomowe Akademi Psychologii Przywództwa1 jako wspólna inicjatywa Instytutu Psychologii Biznesu Values oraz Szkoły Biznesu Politechniki Warszawskiej, „Kuźnia Liderów - Szkoła Mentorów”2 (projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego) Wyższej Szkoły Pedagogicznej TWP w Warszawie i Stowarzyszenie Szkoła Liderów3 prof. Zbigniewa Pełczyńskiego. Tak więc zarówno biznes jak i „sektor społeczny” mają swoje źródła inspiracji.

J.S.: Ciekawe, że w naszym studium biorą udział zarówno menagerowie nie tylko z branży ale i z kluczowych sektorów administracji publicznej, zaś moje wykłady – z czym bardzo mi miło – budzą zainteresowanie słuchaczy „Kuźni Liderów”…


Wywiad przeprowadziła Justyna Minkiewicz, specjalista ds. promocji i Public Relations projektu „Kuźnia Liderów – Szkoła Mentorów” współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego przez Wyższą Szkołę Pedagogiczną TWP w Warszawie

Jacek Santorski jest autorem kilkunastu książek. w latach 80-tych i 90-tych założył ośrodek psychoterapii (Laboratorium Psychoedukacji) i wydawnictwo (Jacek Santorski & Co). Aktualnie Jacek Santorski wraz z Dominiką Kulczyk-Lubomirską prowadzą Grupę Firm Doradczych VALUES oraz Laboratorium Psychologii Zdrowia- ośrodek superwizji i szkoleń dla lekarzy. W roku 2010 rozpoczęła działalność Akademia Psychologii Przywództwa oparta na autorskim programie Jacka Santorskiego i prof. Witolda Orłowskiego.

1) Akademia Psychologii Przywództwa to studia podyplomowe w zakresie psychologii przywództwa i relacji w biznesie skierowane do managerów wyższego szczebla, realizowane osobiście przez Jacka Santorskiego i jego partnerów z wiodących ośrodków szkoleniowych oraz akademickich. W ramach studiów realizowany jest unikatowy program, mocno osadzony biznesowo, omawiający praktyczne zastosowanie rożnych dziedzin psychologii w zarządzaniu i rozwoju własnym lidera.

2) Kuźnia Liderów - Szkoła Mentorów to innowacyjny w Polsce projekt edukacyjny, współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, którego głównym celem jest wdrożenie na Wyższej Szkole Pedagogicznej TWP w Warszawie programu nauczania realizowanego metodą mentoringu stosowanego na prestiżowych uczelniach brytyjskich - np. w Oxfordzie i Cambridge, a następnie zorganizowanie kompleksowego systemu kształcenia liderów i elit lokalnych. Projekt oferuje szkolenia z kompetencji przywódczych oraz studia II stopnia na kierunkach politologia: kierownictwo i przywództwo w społecznościach lokalnych oraz pedagogika: aktywizacja i rozwój wspólnot lokalnych.

3) Szkoła Liderów powstała latem 1994 roku z inicjatywy profesora Uniwersytetu Oxfordzkiego Zbigniewa Pełczyńskiego. W lutym 1997 roku przekształciła się w Stowarzyszenie Szkoła Liderów, które działa w całym kraju. Jego misją jest wspieranie rozwoju społeczeństwa obywatelskiego. Celem Stowarzyszenia jest m.in. kreowanie postaw liderskich, promowanie aktywności społecznej i politycznej obywateli, nauka umiejętności koniecznych dla działalności publicznej w państwie demokratycznym, edukacja obywatelska młodzieży, wspieranie samorządów lokalnych i organizacji społecznych poprzez kształcenie kadry działaczy samorządowych oraz społecznych.



 

Partnerzy

Psychologia Społeczna Grupa Trenerska SkillsDesigners
PTTB Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne